Thursday, November 7, 2013

Kaya - malezyjski dżem kokosowy/ Kaya - Malaysian coconut jam

To co lubię w Stanach to możliwość spróbowania dań z całego świata :) Miałam możliwość skosztowania kanapek z malezyjskim dżemem kokosowym. Smak mnie zachwycił. Byłam wręcz przekonana, że dodano do niego likieru lub innego alkoholu. Jakie było moje zdziwienie, gdy okazało się, iż został zrobiony z jajek, cukru, mleka kokosowego i liści pandan !!! Brawo za inwencję twórczą. Smak na tyle został w mojej pamięci, iż chciałam go odtworzyć i tym sposobem znalazłam kilka przepisów, z których stworzyłam swoją wersję dżemu kokosowego, jednak bez liści pandan, gdyż nie byłam w stanie ich kupić.
----------------------------------------------
The opportunity to taste international cuisine is what I like in the U.S. :) I had the chance to taste sandwiches with Malaysian coconut jam. That flavor amazed me. I was quite sure that a cook added liquor or other alcohol. What was my surprise when I was told the jam was made with eggs, sugar, coconut milk and pandan leaves! Hooray for creativity. I remembered about that flavor and I wanted to recreate it. So I found several recipes for kaya, from which I made my own version of coconut jam. Unfortunately without pandan leaves, because I couldn`t buy them.




Składniki (na 200ml):
3 duże jajka
200g / 0,9 szkl białego cukru
350 ml mleka kokosowego
1. W średniej misce, połączyć połowę cukru (100g) z jajkami. Miksować ciasto, aż cukier się rozpuści.
2. Dodać mleko i bardzo dobrze wymieszać, aż masa będzie jednolita.
3. Pozostały cukier wsypać do małego garnka i postawić na palnik. Gotować, stale mieszając, aż do rozpuszczenia cukru - zkarmelizowania i uzyskania brązowego koloru.
4. Wlać powoli zkarmelizowany cukier do mikstury z mlekiem, cały czas miksując. Dobrze wymieszać. W przypadku, gdyby powstały grudki, masę należy przelać przez sitko. Przelać do średniego garnka.
5. Do dużego garnka nalać wody i doprowadzić do wrzenia. Wstawić średni garnek z miksturą do środka. Zmniejszyć ogień na mały.  Gotować przez 2 h mieszając od czasu do czasu, aż będzie gęsta. Zmiksować w blenderze.
6. Podawać na tostach.
Smacznego :)
------------------------------------------------
Ingredients (for 200 ml):
3 large eggs
200g / 0.9 cup white sugar
350 ml coconut milk
1. In a medium bowl, mix half of sugar (100g) with eggs. Beat until sugar is dissolved.
2. Add milk and mix until well combined.
3. Pour remaining sugar into a small pan and place over a burner. Bring to boil, stirring frequently until sugar is dissolved, caramelized to brown colour.
4. Pour slowly caramelized sugar to milk mixture, stirring frequently. Mix well. Sieve mixture to ensure there are no clumps. Pour into a medium pan.
5. Put the pot with mixture into a large pot with boiled water. Reduce heat to low. Cook 2 hours stirring occasionally, until mixture is thick. Blend it.
6. Serve on toast.

Enjoy :)

6 comments:

  1. Z czymś takim nigdy jeszcze się nie spotkałam. Musi być pyszne :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rzeczywiscie jest :) Ja probowalam tez go troche spolszczyc i swietnie sie nadaje na kanapkach z bialym serem :)

      Delete
  2. Wow, fajny przepis! Zapisuję sobie do wypróbowania w najbliższym czasie :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zachecam - warto probowac nowych smakow i kuchni :)

      Delete
  3. Nie słyszałam o czymś takim jak dżem kokosowy, fajnie, że można się u Ciebie dowiedzieć o czymś nowym :)

    ReplyDelete